Men är det verkligen det mest intressanta man klickar på mest? Hur kan jag veta att det är intressant innan jag klickar? Om ordet SEX och ordet VENERISKA SJUKDOMAR finns i samma taggmoln så kommer ordet SEX att vara större (tro mig - vissa existenser klickar automatiskt på ordet sex om de ser det) men jag tror att den som känner för att klicka på SEX egentligen skulle få ut mer av att läsa om könsjukdomar. Men eftersom han inte förstår ordet så kommer han aldrig att lära sig det. Med andra ord - taggmoln och google är fördummande - de ser till att du aldrig hittar något intressant utan bara samma saker som du läst tusen gånger. Man kunde tycka att man ibland valde de lite mindre orden - men det är inte sant - de flesta tänker med reptilhjärnan. Jag tycker att jag har en ganska seriös blogg men då mina inlägg finns på google och då jag ibland skickar mina inlägg till Johan Larssons STASI nätverk för bloggar så kan jag bara konstatera vilka taggar folk väljer att klicka på. Mina två populäraste inlägg har taggar om Göran persson och Bush, Ha sex och dansk pedofili. Allt som man skriver om intressanta ämnen som liv och död och relationer - nej - det är sex och Bush folk klickar på. Om detta beror på att de är puckon från början eller att alla "intelligenta" taggar tas bort ur resultaten (för att ingen klickar på dem) så att man helt enkelt måste bli pucko för att kunna fungera i detta samhälle vet jag inte - men det jag vet är att det inte finns någon chans att man blir klokare i en värld där allt nydanade filtreras bort och där det mest inteligensbefriade blir den stora tydliga taggen.
Har ni sett dem? Taggmolnen. Taggmoln är det nya sättet att hitta på webben, att välja artiklar, kategorier av hemsidor eller blogginlägg. De blir vanligare och vanligare. De började i bloggvärlden men går nu över till nyhetsvärlden och sökmotorerna. Det är till exempel ämnesord som visas i en stor soppa av stora och små ord, eller med orden i storleksordning. Storleken på orden visar hur "intressanta" de är. Stora ord är "intressanta", små ord "ointressanta" och de ord som inte ens får vara med är så dåliga att man inte ens ska läsa dem. Men hur avgörs hur "intressant" en text här. Jo, det avgörs av hur många som klickar på ordet. Ju mer man klickar desto större blir orden. Om man inte klickar på ett ord så krymper det - till slut försvinner det (hur man sedan ska kunna klicka ordet stort igen kan man ju fundera på). Så fungerar ju som bekant även Google - ju fler som länkar till en sida, ju bättre träff på Google (och ju fler hittar sidan och kan få för sig att länka till den).
Kategori