Hoppa till huvudinnehåll

Facebook - det asociala nätverket

Än så länge håller facebooktrenden även om fler och fler överger gemenskapen. Det som mest håller på att ta kol på Facebook är otroligt nog Facebooks egna vanskötsel av sitt system. Jag kan inte säga att det egentligen var särskilt bra från början - men de få saker som gjorde detta sociala nätverk lockande har avvecklats. Dessutom håller Facebook på med att avlägsna basen för sina egna intäkter, något som kommer att märkas i deras intäkter inom ett år eller så. Facebooks affärsidé bygger på att kunna skicka riktad reklam mot specifika målgrupper och att kunna plocka fram data om åsikter och intressen utifrån demografi och andra personlighetsuppgifter. Vad skulle det innebära om folk inte matade in dessa uppgifter - eller om de rent av uppgav fel uppgifter? Hur värdefullt blir nätverket om folk inte gillar det de "gillar" eller om de inte har de värderingar de uppget? Men vilka incitament har användarna att lämna dessa uppgifter? Varför ska jag ange kön, ålder eller bostadsort. Ja, först för att det inte går att fortsätta i registreringen - men det finns ju ingen anledning att vara ärlig. Användaren har ju inget intresse av att Facebooks reklamsystem ska fungera (När jag ändrade födelsedatum fick jag veta att "Uppgiften kan bara ändras ett begränsat antal gånger" - Och?). Motivationen är ju naturligtvis social - man vill att folk man känner/som man kommer att lära känna ska ha lättare att hitta en och förstå vem man är (eller hur man vill att de ska uppfatta en). Men ärligt talat - hur beskrivande av din personlighet är din ålder eller dina favoritartister? I ett social forum som Facebook så blir det ju mer relevant vad du skriver eller bilder ur ditt liv. Du vill få utrycka dig. Och i profilen där du kan ange religion och politisk åskådning så får du en viss möjlighet till detta. Men nästan ingen låter andra se denna profil. Om den dessutom inte är sökbar så blir ju uppgifterna meningslösa. Om man till exempel skulle vilja lära känna personer med samma politiska uppfattning som en själv på den ort man bor så vore ju detta väldigt bra (Sen att Facebook bryter ordentligt mot alla lagar genom har ett enormt dataregister över politiska åsikter och religiös tillhörighet bryr vi oss inte om just nu). Det fanns en avancerad sökning på Facebook - där man kunde söka på uppgifter i profilen. Naturligtvis gick det bara att hitta de som tillät det i sina säkerhetsinställningar - har alltid undrat varför någon kan vara med i ett socialt forum och dölja vem man är men jag antar att det är samma människor som lägger upp en massa detaljer om sitt liv som de inte ens skulle berätta för sina syskon. Denna sökfunktion var trevlig och hjälpte mig faktiskt att hitta ett par gamla bekanta som jag glömt bort. Men naturligtvis har Facebook tagit bort denna sökmöjlighet. I dag går det inte att söka på detta sätt. Istället ska du hitta vänner genom de förslag som kastas upp av systemet, människor som du för det mesta inte har mer gemensamt med än att ni har gemensamma vänner. Men jag kanske vill lära känna folk utanför de kretsar jag rör mig? Det är normalt att vilja upptäcka nytt - att bara vilja träffa samma människor brukar diagnosticeras som något inom autism-spektrat. Och så var det detta med "gillandet". Det finns en massa sidor för olika intressen, åsikter och produkter som man kan "gilla". Varför ska man "gilla"? Förut så var det så att man såg en liten lista på vilka andra som "gillade" något man själv "gillade". Det var ingen lång lista, men några exempel i varje fall. Ibland kunde man se någon bekant bland dessa - och glad över detta gemensamma intresse kunde man skicka en vän-förfrågan utifrån det gemensamma intresset. Numera kan man se att folk som man redan "är vän med" - som man alltså kan diskutera med över Facebook om till exempel intressen - gillar samma sak. Ganska ointressant eftersom man antagligen redan anade intresset. Ok - det dyker upp ett "Pelle Persson gillar Svedala hockey" i loggen - men det är i liten text och rullar snabbt bort. Det ligger inte ens i nyhetsflödet. Facebook bygger på att du ska hålla kontakten med folk du känner säger man. Men alla sociala arenor som vi deltar på, vare sig det handlar om födelsedagskalas eller föreningslivet har den viktiga funktionen av att vidga vår sociala svär. Med andra ord - man behöver lära känna fler och mer. En arena som bara upprätthåller befintliga kontakter - som en telefon till exempel - är inte mer än kommunikationsmedel som vi enbart använder när vi behöver. Att sitta och testringa för skoj skull är aldrig aktuellt. Det intressanta är Facebooks "Hitta vänner" funktion, där de vill att du ska ge dem lösenordet till ditt e-postkonto (och om du nu gjorde det så bör du inte betro dig själv med att använda datorn för bankaffärer eller något liknande) eller ladda upp en adressbok. Vadå hitta? Om jag redan har deras adress i min adressbok så vet jag ju redan var de finns! Om jag vill ha kontakt med folk jag har e-postadressen till kan jag väl skicka e-post? Facebook vill ha människors adressböcker - men vilket intresse har vi av att de ska få dem? Alltså - om folk inte kan hitta mig utifrån mina uppgifter och jag inte kan hitta dem utifrån deras uppgifter - varför ska man ha dem där? De flesta har dolt uppgifterna för de som inte är vänner - om jag har "blivit vän" med någon så behöver jag ju inte profilen längre - då kan man ju se status och kontakta varandra. Det finns alltså ingen anledning att uppge korrekta uppgifter, det finns ingen anledning att visa dem. Folk är inte dumma - de orkar inte sitta och klicka på en massa saker i onödan. Alltså kommer de inte att hålla på att "gilla" saker de gillar - snarare kanske de gillar saker för att hjälpa kompisar eller få vara med på lotterier. Med andra ord blir gilla-datan korrumperad. Likaså kommer man inte att fylla i profilen och snarare lär folk ändra i profilen för att slippa den mest irriterande reklamen. Denna förändring har börjat i om med de senaste uppdateringar. Folk börjar ändra sitt beteende och det kommer att ta ett litet tag innan förändringarna tränger igenom datan men det leder oundvikligen mot att Facebook kommer att ha värdelös data i sina system inom ett år. Reklam- och data köparna kommer successivt märka ett sämre resultat för sina kampanjer och undersökningar. Man kan prata om en massa nya saker som Facebook kommer med så som Timeline till exempel - den nya profilen där man ska kunna följa "livshistorien". Rent trams eftersom för det första så kommer ingen att bli nöjd av den bild av ens personlighet som kan kompileras av facebookdata och för det andra så kommer ingen att vilja titta på folks timeline. Om man nu vill se bilder - vilket inte är vad folk vill få ut av Facebook - så ser man ju helst i kategorier - inte i tidsordning. Argumentet verkar vara - nu kan mata in mer data som bara Facebook kan använda. Känns inte som att det kan motivera folk. Nej, det löser inte huvudproblemet, att Facebook inte tillgodoser de behovs som nätverket fyller för användarna. De plockar bort incitamenten för att lägga ut data och försöker motivera med en narcissistisk "skapa en profil du är nöjd med". Om de då tror att de kan leva på de fantasier som den lilla grupp som vill sitta och titta på sin egen profil har ljugit ihop så kommer de snabbt upptäcka att deras intäkter kommer att upphöra.
Kategori

Kursbanner

ARKIV - Denna del av webbplatsen uppdateras inte.