Hoppa till huvudinnehåll

Bloggen är död, länge leve bloggen

Skåda bloggens sista segertåg, likt alla stora segrare måste den falla och gå under. Bloggen som fenomen har numera slagit igenom och blivit flugan för dagen, det största internetfenomenet förutom sökdatabaserna med Google som dominator. Nu böjer sig massmedia - så kallade gamelmedia och erkänner detta fenomen som en legitim kanal - ett erkännande som aldrig internetforum eller webbkluster någonsin fått. Vi har att vänta en viss tids dominans av bloggen som mediekanal då de som ännu inte mött på bloggarna kommer att tvingas lära känna detta media. Att skeptikerna sällar sig till hejarklacken är alltid det säkraste tecknet på att framgångens dagar är över. Nu vill jag inte säga att bloggen bara var en dagslända, nej, den leder framåt. Men bloggen i sig är en för spretig form för att vara ett tydligt media. Idiotiska sorteringstjänster som intressant.se eller så kallade pingtjänster motarbetar själva bloggens idé - mångfald. Detta leder till att bloggens största fiende är bloggosfären. Det är dessa låsande och styrande system som kommer att komma i konflikt med vad som sker på bloggarna. Den kritik mot "gammelmedia" som ofta kommer faller hårt mot "bloggosfären". Vi andra - vi som inte ställer upp på "bloggosfärens" agenda kommer att vara i majoritet och själva den reglerande funktionen kommer att rasa samman. Detta har redan börjat. Det enda som gör att bloggarna idag funkar är Google - att man hittar innehållet trots Teknokrati och knuff.se. Vi ser idag andra typer av flödestjänster, mikrobloggar, Twitter, Facebook - alla mycket bättre för att ge en karaktärs profilering än bloggen. För de som har ett behov att att framhäva sin personlighet kommer i framtiden att använda en sådan metod - och dessa är en majoritet av bloggarna (även så kallade profsbloggar). Jag förutsäger en framtida personlighetstjänst i stil med facebook - med den skillnad att du själv har kontroll över tjänsten. Låt oss kalla det en Personlig Informations Bas - PIB. Pibben kommer att ta över och ersätta bloggen - däremot kommer den inte att var särskillt offentlig, man kommer att styra vilka som kan läsa vad. Man kommer inte som Annika Nordgren Christensen kunna angripa Littorin för vad han sysslar med i det privata - ingen debatt kommer att utgå från pibben - framtidens digitala köksbord. En form av nyhetskanal och debattkanal kommer även att utvecklas - men den kommer inte att kunna bygga på den graden av upprepande av andras nyheter eller på en social legitimitet. Någon form av validering av trovärdighet och ursprunglighet kommer att inkluderas i framtidens algoritmer för sökmotorer, ty det är förmågan att hitta rätt som folk kräver - att läsa en massa tyckande och åsikter är inget man vill lägga tid på. Alltså kommer bloggen som vi känner dö - de som utvecklas till seriösa nyhetstjänster kommer att läsas. Hur detta skall kunna regleras och programeras vet jag inte - men behovet finns hos läsarna. I dag finns hur många bloggar som helst som ingen läser. "Bloggosfären" är de bloggar som läses av bloggare som själv vill få uppmärksamhet. När den stora majoriteten av läsare kräver innehåll och inte anser att "känna många andra som också vill ha uppmärksamhet" är ett tecken på kvalité så kommer dagens bloggare att möta samma öde som radioamatörerna och datanördarna - de måste ge plats för något som verkligen behövs.
Kategori

Kursbanner

ARKIV - Denna del av webbplatsen uppdateras inte.