Såg en ung kille vid Slussen som stog och delade ut flygblad och sålde tidningar. En idealist av något slag tänker jag. Jag kommer ihåg hur man på sjutio eller åttiotalet kunde råka ut för de som sålde Proletären, Norskensflamman eller Brand. Ibland gjorde även frireligiösa på detta vis. Under åttiotalet kom även solidaritets- och miljörörelser att använda denna metod. Senare tid har det varit ett sätt att visa på hemlösas situation. Har man ett budskap som har svårt att nå ut och det enda man har gott om är unga idealister, vad ska man annar göra. Att stå på ett torg och skrika ut sina åsikter vore patetiskt, att stå och sälja tidningar fungerar. Man får prata med folk och visa sin åsikt. Det är en begriplig metod. Dessa tidningar var naturligtvis aldrig bra som tidningar betraktade - de var propaganda. Detta var inget problem eftersom det ju helt enkelt var det som var poängen. Den som köpte Proletären gjorde det ju inte för att få en neutral och objektiv tidning, man ville se om man höll med om deras radikala åsikter. Alltså tycker jag som vanligt synd om denne aktivist som antagligen bara får sura miner hela dan. Sedan inser jag vilken tidning han säljer: Dagens Nyheter. Flygbladen han delar ut är ett erbjudande om en billig prenumeration. Att DN har ett budskap kan man ju tycka - men att DN skulle vara ett budskap är nog att ta i. Den unge killen har antagligen betalt för detta, hoppas han inte har procent med tanke på vilka försäljningssiffror sådana här tidningar brukar ha (annars finns en risk att han till slut börjar sälja någon vänstertidning på fritiden). Det konstiga är ju att DN tar till denna typ av marknadsföring. Att det skulle vara så att DN har samma läge som små ideella rörelser - inga pengar och idealister som gärna jobbar gratis betvivlar jag. Vad det verkar handla om är själva konceptet. Man tar en existerande metod att nå ut, och sedan anpassar man det för en kommersiell produkt. Vid sidan att det naturligtvis är dumt - att ideella rörelser använt gatutidningar och flygblad är inte för att de är bra, de har inget val - så visar detta på en förvirring. Dagens Nyheter kan helt enkelt inte se skillnad mellan en idé och en produkt. Modern marknadsföring gör detta mer och mer. Att man inte ser skillnad mellan framförandet av idéer eller produkter är en tragisk utveckling, men uppenbarligen har vi nått så här långt. Alltså - försäljare i alla länder - förenen eder.
Kategori